Споделете в
5/5 - (15 votes)

Acker BilkBernard Stanley Acker Bilk, MBE  (Акер Билк) е роден на 28 януари 1929 г. Той е британски кларинетист и вокалист, известен със своя дишащ, богат на вибрато стил с по-нисък регистър и отличителен външен вид – козя брадичка, бомбе и раирана жилетка.

Инструменталната мелодия на Acker Bilk от 1962 г. „Stranger on the Shore“ става най-продаваният сингъл в Обединеното кралство за 1962 г. Тя е повече от 50 седмици в класациите на Обединеното кралство, достигайки номер две и е вторият номер 1 сингъл в Съединените щати от британски артист.

Ранен живот

Билк е роден в Пенсфорд, Съмърсет, през 1929 г. Той спечелва прякора „Акър“ от жаргона на Съмърсет за  “friend” or “mate”. Родителите му се опитват да го научат на пиано, но като момче Билк установява, че това ограничава любовта му към дейности на открито, включително футбол . Той губи два предни зъба при сбиване в училище и половин пръст при инцидент с шейна, като според него и двете са повлияли на евентуалния му стил на кларинетист.

След като напуска училище, Билк започва работа в цигарената фабрика на W.D. & H.O. Wills в Бристол. Остава там в продължение на три години, като работата му е да поставя тютюн в стаята за охлаждане и след това да избутва тютюна през духалка. След това преминава три години национална служба при Кралските инженери в зоната на Суецкия канал. Там той учи да свири на кларинет, след като приятелят му сапьор Джон А. Бритън му дава един, купен на базар и от който Бритън не се нуждае. Кларинетът няма платък, така че Бритън изработва импровизиран такъв за инструмента от дървени отпадъци. По-късно Билк взема назаем по-добър инструмент от армията и го запазва след демобилизацията. След националната служба Билк се присъединява към ковашкия бизнес на чичо си и се квалифицира в търговията.

Кариера

Билк свири с приятели в джаз групата в Бристол и през 1951 г. се премества в Лондон, за да свири с групата на Кен Колиър. Билк не харесва Лондон, затова се връща на запад и сформира своя собствена група в Пенсфорд, наречена Chew Valley Jazzmen, която е преименувана на Bristol Paramount Jazz Band, когато се преместват в Лондон през 1951 г. Техният агент след това им осигурява шестседмичен договор в Дюселдорф, Германия – свирене в бирен бар седем часа на нощ, седем вечери в седмицата. През това време Билк и групата развиват своя отличителен стил и външен вид, допълнени с раирани жилетки и бомбета.

След завръщането си от Германия Билк

се установява в Плестоу, Лондон, а групата му свири в лондонски джаз клубове. Именно оттук Bilk става част от бума на традиционния джаз в Обединеното кралство в края на 50-те години. През 1960 г. техният сингъл „Summer Set“ (игра на думи за родния им окръг), написан съвместно от Билк и пианиста Дейв Колет, достига номер пет в класацията за сингли в Обединеното кралство и започва поредица от 11 хит сингъла в класациите. (“Summer Set” също е използван на видно място в противоречивия телевизионен документален филм на Даниел Фарсън от 1960 г. Living for Kicks, портрет на британския тийнейджърски живот по това време). През 1961 г. “Acker Bilk and His Paramount Jazz Band” се появява на Royal Variety Performance.

Билк не е бил международно известен музикант до 1962 г.,

когато експерименталното използване на струнен ансамбъл в един от неговите албуми и включването на негова собствена композиция като основна пиеса му спечелват публика извън Обединеното кралство. Той е композирал мелодия, озаглавена „Джени“ на името на дъщеря си, но е помолен да промени заглавието на “Stranger on the Shore”(Странник на брега) за използване в британски телевизионен сериал със същото име. Той  я записва като заглавна песен на нов албум, в който неговият дълбок и трептящ кларинет е подкрепен от Леон Йънг Струнен Хорал.

Acker BilkСингълът е не само голям хит в Обединеното кралство, където остана в класациите в продължение на 55 седмици,

подпомогнат от Билк, който е обект на телевизионното шоу This Is Your Life, но също така оглавява американските класации. В резултат на това Билк е вторият британски изпълнител, който има сингъл на първо място в класацията за сингли Billboard Hot 100. (Vera Lynn (Вера Лин) е първата с “Auf Wiederseh’n Sweetheart” през 1952 г.) “Stranger on the Shore” е продаден в над един милион копия и е награден със златна плоча. В разгара на кариерата си служителите по връзки с обществеността на Билк са били известни като “Bilk Marketing Board”, шега с Milk Marketing Board.

На върха на международната си слава през 1962 г. той се появява в два театрални филма.

Това е традиция, татко! (издадена в Съединените щати от Columbia Pictures като Ring-a-Ding Rhythm) е мюзикъл на Ричард Лестър, съчетаващ диксиленд и рокендрол специалитети; “Mr. Acker Bilk” и неговата група са най-добре представени, с три песни и роля на говорител за Bilk. Вторият филм, Band of Thieves, е комедия с участието на “Mr. Acker Bilk” и неговата група като музиканти в затвора. Музиката му е чута и в саундтраците към филми като Bitter Harvest (1963), West 11 (1963) и музикалната комедия It’s All Over Town (1964). Той също играе епизодична роля в последния филм.

Успехът на Билк намалява, когато британският рокендрол прави своето голямо международно влияние в началото на 1964 г.

и той измества посоката към кабаретния стил. Въпреки това, той записва поредица от добре оценени албуми в средата на 60-те години. Три от тях, включително колаборацията Together от 1965 г. с датския джаз пианист и композитор Bent Fabric – Бент Фабрик („The Alley Cat“), също са издадени успешно в Съединените щати от дъщерната компания на Atlantic Records Atco. През 1968 г. албумът Blue Acker, продуциран от Денис Престън и с аранжимент от Стан Трейси, илюстрира, че Билк остава високо ценен като музикант, дори от тези (като Трейси) от страна на “модерния джаз”. Дънкан Хайнинг го определя като „един от най-важните моменти в британския джаз от периода“.

Билк най-накрая постигна нов успех в класациите през 1976 г. с “Aria”,

която стига до номер пет в Обединеното кралство. През май 1977 г. Билк и неговият Paramount Jazz Band осигуряват интервалния акт за конкурса за песен на Евровизия. Последната му поява в класациите е през 1978 г., когато рекламираният по телевизията албум, издаден от Pye/Warwick, Evergreen, достига 17 място в 14-седмична класация за албуми. В началото на 80-те години на миналия век Билк и неговият характерен хит са отскоро познати, тъй като „Stranger on the Shore“ е използван в саундтрака към „Сладки сънища“, филмовата биография на кънтри певицата Патси Клайн. „Ария“ е централен музикален мотив в полския филм от 2012 г. Mój rower.

Билк продължава да прави турнета със своя Paramount Jazz Band,

както и да изнася концерти с двамата си съвременници, Крис Барбър и Кени Бол, и двамата родени през 1930 г., като “The 3Bs”. Билк също предостави вокали на много от песните си, включително на “I’m an Old Cowhand”, “The Folks Who Live on the Hill”, “White Cliffs of Dover”, “Travellin On” и “That’s My Home”. Той е назначен за MBE през 2001 г. През 2005 г. получава “Златна награда” на BBC Jazz Awards.

Един от записите му е с групата на Chris Barber, споделяйки мястото на кларинет с редовните музиканти на групата, John Crocker и Ian Wheeler. Bilk прави CD с Wally Fawkes за лейбъла Lake през 2002 г. Той се появява в три албума на Van Morrison: Down the Road; What’s Wrong With This Picture?; и Born to Sing: No Plan B.

През 2012 г. Билк казва, че след 50 години му е “писнало” да свири най-известната си мелодия “Stranger on the Shore”.

Acker BilkБилк умира на 2 ноември 2014 година, на 85 годишна възраст в Бат, Съмърсет.

Последното записано интервю на Билк е за обществената станция на Корниш Penwith Radio (сега Coast FM) и е излъчено в неделя, 16 ноември 2014 г. в 21:00 часа.

Личен живот

Билк се жени за любимата си от детството, Джийн Хокинс,  която среща в същия клас в училище през 1954 г. Двойката има две деца: Джени и Пийт. След като живеят близо до Лондон в Потърс Бар в продължение на много години, двойката се оттегля в Пенсфорд.

През 1997 г. Билк е диагностициран с рак на гърлото, който е лекуван чрез операция и последван от ежедневна лъчева терапия в Центъра по хематология и онкология в Бристол. Впоследствие той претърпява осем операции на ключалката за рак на пикочния мехур и претърпя лек удар.

Други интереси
Билк е част от консорциум, който ръководи отбора Oxford Cheetahs speedway през 1972 г. Те са преименувани на Oxford Rebels като част от продажбата им.

Наследство
Билк е описван като „Великият майстор на кларинета“. „Stranger on the Shore“ – който той нарича „моята пенсия за старост“ – остава стандарт както за джаза, така и за популярната музика.

Discography

Albums
Released Album UK Charts Label
1960 The Seven Ages of Acker 6 Columbia
Omnibus 14 Pye
1961 Acker 17 Columbia
Golden Treasury of Bilk 11
The Best of Barber and Bilk (with Chris Barber) 4 Pye
The Best of Barber and Bilk Volume 2 (with Chris Barber) 8
1962 Stranger on the Shore 6 Columbia
The Best of Ball, Barber and Bilk (with Kenny Ball and Chris Barber) 1 Pye
1963 A Taste of Honey 17 Columbia
1965 Together (with Bent Fabric) 17 Atco
1966 Mood For Love Atco
1966 Mr Acker Bilk in Paris (with the Leon Young String Chorale) Atco
1967 London Is My Cup of Tea Atco
1968 Blue Acker Columbia, Lake LACD218
1976 The One For Me 38 Pye
1977 Sheer Magic 5 Warwick
1978 Evergreen 17
EPs
Released EP UK Charts Label
1958 Mr. Acker Bilk Marches On Pye
1959 Mister Acker Bilk Sings
Master Acker Bilk Esquire
Mister Acker Bilk and His Paramount Jazz Band Volume 1 Melodisc
Mr. Acker Bilk Requests – Part 1 Pye
Acker’s Away Columbia
Mr. Acker Bilk Requests – Part 2 Pye
1960 Mister Acker Bilk and His Paramount Jazz Band Volume 2 50 Melodisc
Mister Acker Bilk and His Paramount Jazz Band Volume 3
Mister Acker Bilk and His Paramount Jazz Band Volume 4
The Seven Ages of Acker Columbia
The Seven Ages of Acker Volume 2
Clarinet Jamboree Part 1
1961 Acker Volume 1
Acker Volume 2
1962 A Golden Treasury of Bilk 1
Four Hits and a Mister
A Golden Treasury of Bilk Volume 2
Band of Thieves
Mr. Acker Bilk’s Lansdowne Folio – Volume 1
1963 Bilk and Bossa
Four More Hits and a Mister
Manana
1964 Snag It Arc
1965 Franklin Street Blues
Singles
Released Single UK
US
Label
1956 “Dippermouth Blues” Tempo
1960 “Summer Set” 5 104 Columbia
“Marching Through Georgia” Pye
“White Cliffs of Dover” 30 Columbia
“C.R.E. March” Pye
“Blaze Away”
“Under the Double Eagle”
“El Abanico”
“Dardanella” 105
“Gladiolus Rag”
“Buona Sera” 7 Columbia/Atco
1961 “Sweet Elizabeth”
“That’s My Home” 7
“The Stars and Stripes Forever” 22
“Stranger on the Shore” 2 1
1962 “Frankie and Johnny” 42
“Gotta See Baby Tonight” 24
“Above the Stars” 59
“Lonely” 14
“Limelight” 92
1963 “A Taste of Honey” 16
“Only You (And You Alone)” 77
“Manana Pasado Manana”
“Moonlight Tango”
“The Harem” 125
1964 “Bustamento”
“Dream Ska”
1965 “Mona Lisa”
1966 “Petite Fleur”
“La Playa”
1967 “The Girl with the Sun in Her Hair”
1969 “When I’m Away”
1970 “Thomas O’Malley Cat”
1971 “Irish Lullaby”
1972 “Burgundy Street” Pye
1974 “When I See You Smile Again”
1975 “Canios Tune”
1976 “Homecoming”
“Good Morning”
“Aria” 5
“Incontro”
1977 “Love Theme”
“Dancing in the Dark”
1978 “Universe”
“Mister Men Theme”
“Theme from The Incredible Hulk”
1979 “Aranjuez Mon Amour”
1980 “Song for Guy” Piccadilly
“I Like Beer” (with Max Bygraves)
“You Say Something Nice About Everybody”
“Verde”
“On Sunday”
1981 “Find a Way” PRT

Източник: Уикипедия, превод Добрин Пелтеков

Stranger on the shore – изпълнява Добрин Пелтеков

Acker Bilk – Акер Билк
Отбелязана с: