Джоакино РОСИНИ (1792–1868)
Джоакино Росини е роден на 29 февруари 1792 г. в Пезаро. Той произхожда от семейство на музиканти. Още от най-ранно детство проявява своя голям талант, но поради това, че родителите му са членове на пътуваща оперна трупа, детето не може да учи системно музика. Сериозните му музикални занимания започват на 12-годишна възраст, когато семейството се преселва в Болоня. Тук Росини учи при падре Матей — един отличен педагог, който успява така добре да подготви момчето, че след две години го приемат в музикалния лицей. През 1810 г. Росини завършва лицея и вече е автор на редица творби.
Същата година той написва и първата си опера „Брачна полица“,
изнесена с голям успех във Венеция. Само след една година Росини си извоюва име на талантлив композитор, а през 1813 г., когато създава „Танкред“ и „Италианката в Алжир“, той вече става най-популярният оперен творец в родината си. Мелодии от неговите опери започват да се пеят навсякъде. За това време Стендал пише: „В Италия живее човек, за когото се говори повече, отколкото за Наполеон. Това е един композитор, който още няма 20 години.“ За самата премиера на „Танкред“ във Венеция Стендал отбелязва: „Това беше истинско безумие, истински фурор… От простия гондолиер до знатния аристократ всички пееха мелодии от операта.“
През 1815 г. директорът на неаполитанския театър „Сан Карло“ — Барбая, предлага на Росини
да стане композитор и диригент на неговия театър при твърде изгодни условия. Росини приема предложението, като обаче си запазва правото да пише и за други оперни състави. Най-големите успехи на Росини са свързани с неаполитанския период на неговата дейност. На следната година римският театър „Аржентина“ изнася операта му „Севилският бръснар“. Тази творба пропада на премиерата, но само след една година вече е завладяла оперните сцени и ги владее и до днес. След това Росини създава цяла поредица ценни произведения, като „Отело“ (1816), „Пепеляшка“ (1817), „Крадливата сврака“ (1817), „Мойсей в Египет“ (1818), „Мохамед II“ (1820) и мн. др.
До 1822 г. Росини живее в родината си.
След това в продължение на две години посещава няколко европейски градове, между които Виена и Лондон. В Австро-унгарската столица славата му е изключително голяма и съперничи на Бетховен. От 1824 г. композиторът се установява на постоянно местожителство в Париж: Тук той става директор на Италианския оперен театър. С преселването си в Париж Росини намалява извънредно много своята продуктивност. Специално за тук той коренно преработва операта си „Мохамед II“, която се поставя под името „Обсадата на Коринт“, след това прави втора редакция на „Мойсей“. През 1828 г. се изнася комичната му опера „Граф Ори“, а на следната година Росини поднася най-значителното си произведение в областта на сериозната опера — „Вилхелм Тел“, написана в стила на голямата френска опера. „Вилхелм Тел“ е последната музикално-сценична творба на 37-годишния композитор. До смъртта си, близо четиридесет години след това, Росини няма да напише нито една опера. Той ще създаде само няколко църковни композиции, между които прочутата „Стабат Матер“, и една поредица албуми с песни и инструментални пиеси с оригинални имена като: „Четири закуски и четири десерта за пиано“, „Албум за възрастни деца“, „Няколко дреболии в албума“, „Болкоуспокояваща музика“ и др.
Росини умира на 13 ноември 1868 г. в Паси, близо до Париж.
Джоакино Росини е един от най-великолепните оперни композитори.
Неговото творчество представлява нов етап в развитието на италианската опера. Музикално-сценичните произведения на Росини са здравата основа, върху която по-късно италианското оперно творчество ще достигне до своя най-голям разцвет. Музикалният език на гениалния композитор обогатява и обновява италианския оперен стил. Мелодическата изобразителност на Росини е недостижима по своето богатство, изящество и здрава връзка с интонациите на народната песенност.
Росини е автор на 38 опери,
които веднага завладяват сцените на Италия, а скоро и на цяла Европа. Неговите комични опери, венец на които е „Севилският бръснар“, представляват най-високото достижение в този жанр на италианската музика дотогава. „В областта на комична опера — отбелязва Чайковски — никой не може да се мери с Росини, дори и високодаровитият Обер. Няма нищо по-увлекателно от непринудената, неподправена веселост на Росиниевата музика. Тя е така кокетно мила, така изящна и така искрена, както никоя друга от този жанр…“ Но наред с тези качества музиката на Росини притежава и дръзка сатиричност, и сърдечна лирика. Заслугите на композитора не се ограничават само в областта на комичната опера, а и в сериозната. Той заедно със съвременниците си Белини и Доницети успява да съживи, да вдъхне нов живот на изпадналата в безпътица италианска опера-сериа. В сериозните опери на Росини са вложени героични елементи, силна драматичност и широко разгърнати масови сцени. Малко са композиторите, които още приживе си спечелват огромна слава. Сред тях е Росини. Но голямата му популярност не свършва с неговата смърт, а продължава да се увеличава с течение на времето.
Източник: Любомир Константинов Сагаев. Книга за операта, Четвърто допълнено и преработено издание, Държавно издателство „Музика“, София, 1983
Опери
Title | Genre | Acts | Libretto | Premiere date | Place, opera house |
---|---|---|---|---|---|
Demetrio e Polibio | dramma serio | 2 acts | Vincenzina Viganò-Mombelli, possibly after Metastasio | 18 May 1812 (composed 1806–09) |
Rome, Teatro Valle |
La cambiale di matrimonio | farsa comica | 1 act | Gaetano Rossi, after Camillo Federici and Giuseppe Checcherini’s libretto (1807) for Carlo Coccia | 3 November 1810 | Venice, Teatro San Moisè |
L’equivoco stravagante | dramma giocoso | 2 acts | Gaetano Gasbarri | 26 October 1811 | Bologna, Teatro del Corso |
L’inganno felice | farsa | 1 act | Giuseppe Maria Foppa, after Giuseppe Palomba’s libretto (1798) for Giovanni Paisiello | 8 January 1812 | Venice, Teatro San Moisè |
Ciro in Babilonia, ossia La caduta di Baldassare |
dramma con cori | 2 acts | Francesco Aventi | 14 March 1812 | Ferrara, Teatro comunale di Ferrara |
La scala di seta | farsa comica | 1 act | Giuseppe Maria Foppa, after François-Antoine-Eugène de Planard’s libretto (1808) for Pierre Gaveaux | 9 May 1812 | Venice, Teatro San Moisè |
La pietra del paragone | melodramma giocoso | 2 acts | Luigi Romanelli | 26 September 1812 | Milan, Teatro alla Scala |
L’occasione fa il ladro, ossia Il cambio della valigia |
burletta per musica | 1 act | Luigi Prividali, after Le prétendu sans le savoir (1810) by Eugène Scribe | 24 November 1812 | Venice, Teatro San Moisè |
Il signor Bruschino, ossia Il figlio per azzardo |
farsa giocosa | 1 act | Giuseppe Maria Foppa, after Le fils par hasard (1809) by René de Chazet and Maurice Ourry | 27 January 1813 | Venice, Teatro San Moisè |
Tancredi (revised March 1813) |
melodramma eroico | 2 acts | Gaetano Rossi, after Voltaire; revised by Luigi Lechi |
6 February 1813; revised version: 21 March 1813 |
Venice, Teatro La Fenice; revised version: Ferrara |
L’italiana in Algeri | dramma giocoso | 2 acts | Angelo Anelli, originally written (1808) for Luigi Mosca | 22 May 1813 | Venice, Teatro San Benedetto |
Aureliano in Palmira | dramma serio | 2 acts | G.F.R. (attributed to Felice Romani, possibly in collaboration with Luigi Romanelli, or Gian Francesco Romanell, after Gaetano Sertor | 26 December 1813 | Milan, Teatro alla Scala |
Il turco in Italia | dramma buffo | 2 acts | Felice Romani, after Caterino Mazzolà’s libretto (1788) for Franz Seydelmann | 14 August 1814 | Milan, Teatro alla Scala |
Sigismondo | dramma | 2 acts | Giuseppe Maria Foppa | 26 December 1814 | Venice, Teatro La Fenice |
Elisabetta, regina d’Inghilterra | dramma | 2 acts | Giovanni Schmidt, after Carlo Federici and Sophia Lee | 4 October 1815 | Naples, Teatro di San Carlo |
Torvaldo e Dorliska | dramma semiserio | 2 acts | Cesare Sterbini, after Jean-Baptiste de Coudry’s Vie et amours du chevalier de Faubles (1790) and other libretti based on this work such as Claude-François Fillette-Loraux’s libretto (1791) for Luigi Cherubini and Francesco Gonella’s libretto for (1796) Simon Mayr and Ferdinando Paer | 26 December 1815 | Rome, Teatro Valle |
Il barbiere di Siviglia, ossia L’inutile precauzione (initially titled Almaviva) |
commedia | 2 acts | Cesare Sterbini, after Beaumarchais and Giuseppe Petrosellini’s libretto (1782) for Giovanni Paisiello | 20 February 1816 | Rome, Teatro Argentina |
La gazzetta, ossia Il matrimonio per concorso |
dramma (opera buffa) | 2 acts | Giuseppe Palomba (revised by Andrea Leone Tottola), after Il matrimonio per concorso (1763) by Carlo Goldoni | 26 September 1816 | Naples, Teatro de’ Fiorentini |
Otello, ossia Il Moro di Venezia |
dramma | 3 acts | Francesco Maria Berio di Salsa, after Othello, ou le More de Venise (1792) by Jean-François Ducis | 4 December 1816 | Naples, Teatro del Fondo |
La Cenerentola, ossia La bontà in trionfo |
dramma giocoso | 2 acts | Jacopo Ferretti, after Cendrillon (1698) by Charles Perrault and several libretti derived from it such as Charles-Guillaume Etienne’s libretto for Nicolas Isouard (1810) and Francesco Fiorini’s libretto for Stefano Pavesi’s Agatina (1814) | 25 January 1817 | Rome, Teatro Valle |
La gazza ladra | melodramma | 2 acts | Giovanni Gherardini, after La Pie voleuse (1815) by Jean-Marie-Théodore Baudouin d’Aubigny and Louis-Charles Caigniez | 31 May 1817 | Milan, Teatro alla Scala |
Armida | dramma | 3 acts | Giovanni Schmidt, after Gerusalemme liberata by Torquato Tasso | 11 November 1817 | Naples, Teatro di San Carlo |
Adelaide di Borgogna, ossia Ottone, re d’Italia |
dramma | 2 acts | Giovanni Schmidt | 27 December 1817 | Rome, Teatro Argentina |
Mosè in Egitto | azione tragico-sacra | 3 acts | Andrea Leone Tottola, after L’Osiride (1760) by Francesco Ringhieri | 5 March 1818 | Naples, Teatro di San Carlo |
Adina, ossia Il califfo di Bagdad |
farsa | 1 act | Gherardo Bevilacqua-Aldobrandini, possibly after Felice Romani’s libretto Il Califfo e la schiava for Francesco Basily (1819) | 22 June 1826 (composed 1818) |
Lisbon, Teatro Nacional de São Carlos |
Ricciardo e Zoraide | dramma | 2 acts | Francesco Maria Berio di Salsa, after the poem Ricciardetto by Niccolò Forteguerri | 3 December 1818 | Naples, Teatro di San Carlo |
Ermione | azione tragica | 2 acts | Andrea Leone Tottola, after Andromaque (1667) by Jean Racine | 27 March 1819 | Naples, Teatro di San Carlo |
Eduardo e Cristina (sometimes titled Edoardo e Cristina) |
dramma | 2 acts | Giovanni Schmidt (originally written [1810] for Stefano Pavesi), revised for Rossini by Gherardo Bevilacqua-Aldobrandini and Andrea Leone Tottola | 24 April 1819 | Venice, Teatro San Benedetto |
La donna del lago | melodramma | 2 acts | Andrea Leone Tottola, after The Lady of the Lake by Sir Walter Scott | 24 October 1819 | Naples, Teatro di San Carlo |
Bianca e Falliero, ossia Il consiglio dei tre |
melodramma | 2 acts | Felice Romani, after Blanche et Montcassin by Antoine-Vincent Arnault | 26 December 1819 | Milan, Teatro alla Scala |
Maometto II (revised December 1822) |
dramma | 2 acts | Cesare della Valle, possibly after Felice Romani; revised by Gaetano Rossi |
3 December 1820; revised version: 26 December 1822 |
Naples, Teatro di San Carlo; revised version: Venice, Teatro La Fenice |
Matilde di Shabran, ossia Bellezza e Cuor di Ferro (also titled Matilde Shabran [initially], Bellezza e Cuor di Ferro [Naples, 1821] and Corradino [Milan, also 1821]) |
opera semiseria | 2 acts | Jacopo Ferretti, after François-Benoît Hoffman’s libretto Euphrosine, ou Le tyran corrigé (1790) for Étienne Méhul and Jacques-Marie Boutet de Monvel (1798), derived from Voltaire | 24 February 1821 | Rome, Teatro Apollo |
Zelmira | dramma | 2 acts | Andrea Leone Tottola, after Zelmire (1762) by Dormont de Belloy | 16 February 1822 | Naples, Teatro di San Carlo |
Semiramide | melodramma tragico | 2 acts | Gaetano Rossi, after Voltairе | 3 February 1823 | Venice, Teatro La Fenice |
Ugo, re d’Italia (unfinished) |
dramma? | 3? acts | Gaetano Rossi? | not performed (composed 1823-1824) |
intended for London |
Il viaggio a Reims, ossia L’albergo del Giglio d’Oro |
dramma giocoso | 3 acts; now usually 1 act |
Luigi Balocchi, after Corinne, ou L’Italie by Madame de Staël | 19 June 1825 | Paris, Théâtre Italien |
Le siège de Corinthe (revision of Maometto secondo) |
tragédie lyrique | 3 acts | Luigi Balocchi and Alexandre Soumet, after the libretto for Maometto II | 9 October 1826 | Paris Opéra, Salle Le Peletier |
Moïse et Pharaon, ou Le passage de la mer rouge (revision of Mosè in Egitto) |
opéra | 4 acts | Luigi Balocchi and Victor-Joseph Étienne de Jouy, after the libretto for Mosè in Egitto | 26 March 1827 | Paris Opéra, Salle Le Peletier |
Le comte Ory | opéra bouffe | 2 acts | Eugène Scribe and Charles-Gaspard Delestre-Poirson | 20 August 1828 | Paris Opéra, Salle Le Peletier |
Guillaume Tell | opéra | 4 acts | Victor-Joseph-Ėtienne de Jouy, Hippolyte-Louis-Florent Bis and Armand Marrast, after Friedrich Schiller | 3 August 1829 | Paris Opéra, Salle Le Peletier |