Споделете в
5/5 - (38 votes)

Волфганг Амадеус МОЦАРТ (1756–1791)

Волфганг Амадеус Моцарт е един от най-великите музикални творци в историята на изкуството. Гениалният композитор е оставил огромен брой произведения от всички области на музиката, ненадминати по своята художественост и до днес. Творбите му са истински образци на съвършенството. Всички произведения на Моцарт, независимо оркестрови или вокални, инструментални или музикално-сценични, представляват ново достижение, нов етап в историческото развитие на съответния жанр.

Оперите му са върхът на постиженията

на оперното творчество през XVIII век: неговите симфонии са най-високият пункт на развитие на този музикален жанр и подготвят появата на гениалните оркестрови творби на Бетховен; Моцартовите инструментални концерти са нов принос в усъвършенствуване изпълнителското майсторство и същевременно — високо художествени произведения; камерната музика и безкрайният брой други негови творби са също на най-високото за времето си ниво на композиционно майсторство.

Моцарт е творец-хуманист.

Композициите му са наситени с искрени и дълбоки чувства — светла радост, оптимизъм, благородство, сърдечност, нежна поетичност. Тези произведения в продължение на два века вече носят безкрайна естетическа наслада на огромната маса слушатели и любители на неговото изкуство. Моцарт е композитор-демократ. Неговата музика е предназначена и за масовия слушател, и за изтънчения естет. Тя е достъпна и разбираема за всички и изразява най-добрите чувства и съкровени мисли на прогресивната общественост на своето време. За Моцарт са написани хиляди книги и изследвания, но надали би могло да се мисли, че всичко е казано за този лъчезарен гений.

Волфганг Амадеус Моцарт

е роден на 27 януари 1756 г. в Залцбург в семейството на музикант. Детството на Моцарт прилича повече на вълшебна приказка, отколкото на действителност. Своя гений той проявява от най-ранна възраст: на четири години учи пиано, на пет се опитва да композира, на шест — изнася концерти … Бащата Леополд Моцарт е отличен музикант, композитор и педагог и дава солидна подготовка на сина си. Първите концерти, на които момчето свири заедно с по-голямата си сестра, имат невероятен успех. Това накарва Леополд Моцарт да предприеме една дълга обиколка в най-големите европейски музикални центрове, която трае около три години. Малкият Волфганг предизвиква със свиренето си буря от възторг. Концертната обиколка се превръща в истинско триумфално шествие. Навсякъде започва да се говори за детето-чудо. Вестниците дават обширни преценки за неговите произведения.

Първите си творби

Моцарт пише по време на тази концертна обиколка из Европа. През 1766 г. семейството на Моцарт се прибира в Залцбург. Следната година 11-годишният композитор написва първата си опера „Аполон и Хиацинт“ на латински текст. По време на пребиваването си във Виена през 1768 г. Моцарт композира операта „Мнимата простота“ по едноименната пиеса на Голдони. През есента на същата година той написва друго музикално-сценично произведение — „Бастиен и Бастиена“. Докато „Мнимата простота“ е създадена в духа на италианската опера, „Бастиен и Бастиена“ е в традициите на немския зингшпил.

През 1769 г. младият композитор

заминава отново на концертна обиколка, но този път в Италия. Тук той също така бързо спечелва шумна слава. Но наред с концертната дейност Моцарт твори напрегнато. В едно свое писмо той отбелязва: „Аз вече не мога да пиша, защото пръстите ме болят от работа“. В Италия той композира редица произведения — симфонии, концерти и др. Най-значителната му творба от това време е неговата опера-сериа „Митридат цар понтийски“, поставена в Милано и дирижирана от своя автор. В Италия Моцарт изнася концерти и се занимава с творчество, но същевременно упорито изучава произведенията на старите майстори и учи композиция при известния педагог Падре Мартини. През 1771 г. той се завръща в Залцбург и наред с ежедневните си занимания на придворен музикант при местния архиепископ (От 1769 г. Моцарт е концертмайстор в придворната капела в Залцбург. Всичките му концертни гостувания, включително и това в Италия, са ставали само със съгласието и разрешението на архиепископа.) започва интензивна композиционна дейност. Пише серенади, дивертименти, струнни квартети, сонати, симфонии, концерти и др. В Залцбург няма оперен театър и той пише музикално-сценичните си произведения за оперните трупи в други градове.

Въпреки липсата на театър в Залцбург Моцарт пише опери,

силно увлечен по този музикален жанр. По случай ръкополагането на новия архиепископ Колоредо композиторът написва театрализираната серенада „Сънят на Сципион“. Следват оперите „Лучио Сила“ за Милано, „Кралят-овчар“ и прекрасната опера буфо „Мнимата градинарка“ за Мюнхен. Скоро младият музикант предприема нова голяма концертна обиколка, но този път без особен успех. Докато концертите на детето-чудо Моцарт са били сензация сега вече те не предизвикват такъв интерес. Моцарт си спомня за триумфа в Париж и заминава за този град, но и тук го очаква същата участ. Той трябва да изкарва прехраната си, като дава частни уроци по музика. Колкото щастлив е бил животът на Моцарт като дете, толкова трудно и нещастно е съществуванието му като възрастен. Това обаче не пречи никога нито на неговата увереност и оптимизъм, нито на любовта му към хората и музиката. По това време той написва за Мюнхенския театър великолепната си опера „Идоменей“ (1780), преминала с огромен успех. Творческата дейност на Моцарт изисква постоянни пътувания, но архиепископът често не му разрешава никакви отпуски. Това довежда до разрив между двамата и принуждава младият композитор да напусне службата си.

През 1781 г. Моцарт се установява на постоянно местожителство във Виена.

Оттук започва най-плодотворният творчески период от неговия живот. През първите пет години той написва една от най-значителните си опери — „Отвличане от сарая“ (1782), симфониите с номера от 33 до 38, между които прочутите „Хафнер“ и „Линцер“, голям брой инструментални концерти, струнни квартети, сонати и др. Животът на Моцарт във Виена е изпълнен с напрежение. В едно писмо до сестра си той пише: „Всяка сутрин в 6 часа вече съм облечен. След това пиша до 9 часа. От 9 до 1 давам частни уроци. Преди 5–6 часа не мога да работя поради концерти тук или там. После пиша до 9. Понякога се увличам докъм 1 часа и след това ставам отново в 6.“ През 1786 г. Моцарт завършва операта си „Театралният директор“. Запознаването на композитора с придворния поет на виенския двор — италианеца Лоренцо да Понте, изиграва важна роля в оперното творчество на композитора. На негови либрета Моцарт написва три от най-ценните си творби: „Сватбата на Фигаро“ (1786), „Дон Жуан“ (1787) и „Така правят всички“ (1790). „Сватбата на Фигаро“ преминава при огромен успех, особено в Прага, за чийто оперен театър Моцарт написва специално „Дон Жуан“, също приета възторжено от публиката. Въпреки успеха в Прага материалното положение на Моцарт не е добро. Това не намалява творческия му стремеж и той създава творба след творба.

Така през 1788 г. са написани трите му последни симфонии — 39, 40 и 41.

През 1790 г. композиторът завършва операта си „Така правят всички“, но тя за съжаление е посрещната хладно от виенската публика. През пролетта на следващата година Моцарт поднася нов шедьовър. Това е операта върху либрето на прочутия Метастазио „Милосърдието на Тит“, но и тя няма успех. Последната музикално-сценична творба на гениалния композитор е „Вълшебната флейта“. По време на нейното написване здравето му рязко се влошава. След „Вълшебната флейта“ Моцарт композира само своя „Реквием“.
Моцарт умира на 4 срещу 5 декември 1791 г. във Виена.

Източник: Любомир Константинов Сагаев. Книга за операта, Четвърто допълнено и преработено издание, Държавно издателство „Музика“, София, 1983

Творчество

Оперите на Моцарт
Година на създаване Име в оригинал Име на български
1767 Die Schuldigkeit des ersten Gebots (KV 35) Дългът към първата заповед
1767 Apollo und Hyacinth (KV 38) Аполон и Хиацинт
1768 Bastien und Bastienne (KV 50) Бастиен и Бастиена
1768 La finta semplice (KV 51) Мнимата наивница
1770 Mitridate, re di Ponto (KV 87) Митридат, цар понтийски
1771 Ascanio in Alba (KV 111) Асканио в Алба
1771 Il sogno di Scipione (KV 126) Сънят на Сципион
1772 Lucio Silla (KV 135) Луций Сула
1775 La finta giardiniera/Die Gärtnerin aus Liebe (KV 196) Мнимата градинарка
1775 Il re pastore (KV 208) Кралят пастир
1780 Zaide (KV 344), Fragment Заиде
1781 Idomeneo (KV 366) Идоменей
1782 Die Entführung aus dem Serail (KV 384) Отвличане от сарая
1783 L’oca del Cairo (KV 422), Fragment Гъската от Кайро
1783 Lo sposo deluso ossia La rivalità di tre donne per un solo amante (KV 430), Fragment Измаменият жених
1786 Der Schauspieldirektor (KV 486) Театралният директор
1786 Le nozze di Figaro (KV 492) Сватбата на Фигаро
1787 Il dissoluto punito ossia il Don Giovanni (KV 527) Дон Жуан
1790 Così fan tutte ossia La scuola degli amanti (KV 588) Така правят всички
1791 Die Zauberflöte (KV 620) Вълшебната флейта
1791 La clemenza di Tito (KV 621) Милосърдието на Тит

Симфонии

Номер KV
(Кьохел )
KV6 Тоналност История на създаването
1 16 16 Es-мажор 1764 o. 1765
без номер Anh. 220 16a a-минор 1765?
2 17 17 B-мажор 1765
3 18 18 Es-мажор 1765
4 19 19 D-мажор 1765 започната
без номер Anh. 223 19a F-мажор 1765 започната
без номер Anh. 222 19b C-мажор 1765 започната
5 22 22 B-мажор декември 1765
без номер Anh. 221 45a G-мажор 1766
43 76 42a F-мажор 1767?
6 43 43 F-мажор 1767 завършена
7 45 45 D-мажор 1767/68 зимата
55 Anh. 214 45b B-мажор януари 1768?
8 48 48 D-мажор 13 декември 1768
без номер Anh. 215 66c D-мажор 1769?
без номер Anh. 217 66d B-мажор 1769?
без номер Anh. 218 66e B-мажор 1769?
9 73 73 C-мажор 1772?
44 81 73l D-мажор 25 април 1770
47 97 73m D-мажор 1770?
45 95 73n D-мажор 1770?
10 74 74 G-мажор 1770
11 84 73q D-мажор 1770
54 Anh. 216 Anh. C 11.03 B-мажор 1771 лятото?
42 75 75 F-мажор 1771?
12 110 75b G-мажор юли 1771
46 96 111b C-мажор 1771?
48 98 Anh. C 11.04 F-мажор 1771?
13 112 112 F-мажор 2 ноември 1771
14 114 114 A-мажор 30 декември 1771
15 124 124 G-мажор 21 януари 1772
16 128 128 C-мажор май 1772
17 129 129 G-мажор май 1772
18 130 130 F-мажор май 1772
10 132 132 Es-мажор юли 1772
20 133 133 D-мажор юли 1772
21 134 134 A-мажор август 1772
50 161 u. 163 141a D-мажор 1772? завършена
22 162 162 C-мажор април 1773
23 181 162b D-мажор 19 май 1773
24 182 173dA B-мажор 3 октомври 1773
25 183 173dB g-минор 5 октомври 1773
26 184 161a Es-мажор 30 март 1773
27 199 161b G-мажор 10 април 1773
28 200 189k C-мажор 17 ноември 1774
29 201 186a A-мажор 6 април 1774
30 202 186b D-мажор 5 май 1774
31 297 300a D-мажор юни 1778
32 318 318 G-мажор 26 април 1779
33 319 319 B-мажор 9 юли 1779
34 338 338 C-мажор 29 август 1780
35 385 385 D-мажор юли 1782
36 425 425 C-мажор ноември 1783
37 444 425a G-мажор ноември 1783?
38 504 504 D-мажор 6 декември 1786
39 543 543 Es-мажор юни 1788
40 550 550 g-минор юли 1788
41 551 551 C-мажор август 1788

Моцарт пише концерти за всички съществуващи по това време инструменти,

Волфганг Амадеус МОЦАРТ